Marokańskie targowiska: ceny i organizacja sprzedaży owoców
W ramach wyjazdu studyjnego organizowanego przez firmę Calfert (listopad 2024), wspólnie z polskimi plantatorami i prof. Zbigniewem Jaroszem (Doradca Jagodowy) odwiedziliśmy marokańskie targowiska w Agadirze i Marakeszu. Suk (souk), czyli arabskie targowisko, to ważny element marokańskiego handlu. Naszą uwagę przykuły różnorodność produktów i organizacja ich sprzedaży.
Eksponowanie owoców na marokańskich straganach
Na marokańskich targowiskach obowiązuje podział na sekcje, w zależności od kategorii sprzedawanych produktów.
My oczywiście od razu udaliśmy się w kierunku straganów z owocami i warzywami, starannie poukładanymi w imponujące stosy. Tak marokańscy handlarze eksponują świeżość i jakość towaru. Jeżeli chodzi o owoce jagodowe, takie jak truskawki, maliny czy jeżyny, oferowane są one w gotowych opakowaniach, prawdopodobnie o wadze 200–250 gramów. Tak ją oszacowaliśmy, albowiem waga nie była podana na opakowaniach.
Tym samym marokańskie owoce, takie jak maliny, truskawki czy jeżyny, jakością dorównują europejskim standardom. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj:
Jagodowe w Maroku: zaskakujące fakty. Czy powinniśmy się bać?
Jakie ceny owoców jagodowych?
Wizyta w Maroku umożliwiła nam również porównanie cen z polskimi realiami. Jeżeli chodzi o opakowania jednostkowe owoców jagodowych, to wahają się one w granicach od 10 do 20 dirhamów, co odpowiada 4–8 zł/opakowanie. Dla porównania jeden litr oleju napędowego na marokańskich stacjach benzynowych kosztuje 11,53 dirhama (około 4,71 zł).
Marokańskie targowiska z owocami. Co je wyróżnia?
Wyjazd studyjny do Maroka pokazał nam, jak duże znaczenie mają lokalne targowiska dla mieszkańców i turystów. Ich organizacja może być istotną wskazówką dla polskich producentów owoców w kontekście konkurencyjności na rynku międzynarodowym. Na szczególną uwagę zasługuje też konsekwentna dbałość o trwałość owoców (shelf life). Mianowicie, towar zawsze podaje sprzedawca, co minimalizuje ryzyko dotykania produktów przez klientów. Temu też służy sposób układania owoców w stosy. Albowiem oprócz estetycznego eksponowania towaru, utrudnia to też kupującym ich przekładanie. Wszystko po to, aby jak najdłużej zachować świeżość, jędrność i atrakcyjny wygląd produktów.
Na koniec warto podkreślić, że marokańskie targowiska to nie tylko miejsca handlu, lecz także ważny element kultury. Bogactwo oferowanych produktów i feeria kolorów wywarły na nas niezatarte wrażenie.
Czytaj również: