Globalny rynek borówki: szanse i wyzwania dla Polski
Rynek borówki jest jednym z najdynamiczniejszych w sektorze owocowym. Globalny wzrost popytu oraz zmiany w technologii produkcji otwierają nowe możliwości, ale również stawiają wyzwania. Jak na tle aktualnych światowych trendów kształtuje się pozycja Polski? W artykule analizujemy dane zaprezentowane podczas Marocco Berry Conference (Agadir, 14 listopada 2024 r.). Jakie są szanse i wyzwania dla polskich producentów borówki?
Produkcja borówki: globalne dane i pozycja Polski
Jeżeli chodzi o powierzchnię upraw borówki w 2023 roku, liderem pozostają Chiny (84 420 ha). Podium zamykają kolejno Stany Zjednoczone (46 709 ha) i Peru (20 000 ha). Polska uplasowała się na 5. miejscu, osiągając 12 594 ha nasadzeń.
Również pod względem wielkości produkcji w czołówce są: Chiny (563,46 tys. ton), Stany Zjednoczone (282,82 tys. ton) i Peru 233,87 tys. ton. Polska w tym rankingu zajmuje 8. miejsce z wolumenem 62 tys. ton. Czyni to nas jednym z największych producentów na świecie i drugim w Europie, zaraz po Hiszpanii (70,86 tys. ton).
Na uwagę zasługuje fakt, że rośnie rola kolejnego gracza na rynku borówki. Jeśli przyjrzymy się powyższym wykresom, zauważymy, że coraz bardziej konkuruje z nami Maroko. Kraj ten w ciągu czterech lat niemal podwoił powierzchnię swoich upraw z 2850 ha w 2020 r. do 4300 ha w 2023 roku. Tym samym osiągnął produkcję na poziomie 56,06 tys. ton, stając się 9. producentem borówki na świecie (tuż za Polską).
Sprawdź także:
Eksport borówki: Polska i światowe trendy
Polska utrzymuje się wysoko, bo w pierwszej dziesiątce, również jako światowy eksporter borówki, osiągając w 2023 r. wynik 21,89 tys. ton. Tym samym nasza sprzedaż tych owoców na rynki zewnętrzne wzrosła o 4%. Nie mniej jednak bardzo mocno swój eksport rozwijają kraje konkurencyjne. Wspomniane Maroko odnotowało wzrost aż o 16,9% – osiągając w 2023 roku wolumen 49,09 tys. ton, wyprzedziło nas aż o 5 lokat!
Import borówki: główne rynki i potencjał Polski
Co ciekawe znacząco rośnie rola Polski jako importera borówki. Mianowicie w sezonie 2022/2023 odnotowaliśmy aż 64% wzrost eksportu wobec 2020/2021, sprowadzając do kraju 18,20 tys. ton tych owoców. Tym samym staliśmy się 8. importerem w skali światowej i 5. w skali europejskiej. Biorąc pod uwagę wzrost produkcji w krajach konkurencyjnych, stajemy się dla nich bardzo atrakcyjnym rynkiem.
Ponadto, jak wynika z poniższego wykresu, kraje Unii Europejskiej oraz Wielka Brytania (UE27+UK) importują więcej borówki (ponad 313 tys. ton) niż Stany Zjednoczone i Kanada łącznie (295,29 tys. ton).
Rynek borówki w Polsce i na świecie – wnioski
Podsumowując, globalny wzrost popytu i postęp technologiczny przyczyniają się do tego, że rynek borówki dynamicznie się rozwija. Kluczowe czynniki wspierające rozwój tego rynku to rosnący popyt oraz nowe, wydajniejsze odmiany borówki. Jednak producenci na całym świecie muszą mierzyć się z wyzwaniami, takimi jak rosnące koszty produkcji, brak siły roboczej i wzrastające koszty transportu.
Polska, będąc jednym z kluczowych producentów i eksporterów borówki w Europie, ma solidną pozycję wyjściową. Jesteśmy piątym największym producentem borówki na świecie i drugim w Europie. Z powierzchnią upraw wynoszącą 12 594 ha oraz produkcją na poziomie 62 tys. ton, plasujemy się w czołówce globalnego rynku. Jednak coraz większe znaczenie zyskują tacy gracze jak Maroko, które dynamicznie zwiększa zarówno powierzchnię upraw, jak i eksport.
Polska odnotowuje wzrost eksportu borówki (4% w 2023 r.), ale już wyprzedzają nas bardziej dynamicznie rozwijające się kraje, jak Maroko. Z drugiej strony nasz kraj staje się coraz ważniejszym importerem, co pokazuje rosnące zapotrzebowanie na rynku wewnętrznym. Europejscy importerzy, w tym Polska, oferują znaczące możliwości zbytu dla globalnych producentów borówki.
Dla polskich producentów kluczowe będzie utrzymanie konkurencyjności poprzez wdrażanie nowych technologii, promowanie jakości owoców i dalsze rozwijanie relacji handlowych z importerami. Jednocześnie warto inwestować w promocję na nowych rynkach, by zwiększać eksport i wykorzystać globalny potencjał wzrostu popytu na borówki.
Czytaj również:
Morocco Berry Conference’24: Zmiany na rynku truskawki i maliny